vrijdag 14 december 2012

Ziggo; snelheid


Het spijt mij meer dan ik kan zeggen dat de episodes van dit vervolgverhaal zo onregelmatig en met te grote tussenpozen verschijnen. Dat komt omdat er te veel andere zaken zijn die voor mijn gevoel toch voorrang hebben.
Ik wilde per se een geillustreerde dichtbundel van mijn hand vóór de feestdagen op de markt hebben. Dat is gelukt: http://www.lulu.com/spotlight/joachimartist, voor wie geintereseerd is. Daarnaast wordt digitaal werk van mij op het ogenblik tentoongesteld in Dubai, en daar kroop wat meer tijd in dan voorzien. Het gaat zo ver dat allerlei klusjes, zoals het bijwerken van mijn websites, er niet van komen, maar daarvoor is de toekomst uitgevonden; om zulk gemis te ondervangen...

Inmiddels heb ik een betalingsregeling met het deurwaarderskantoor voor de bijna 300 euro die het voorgaande mij kost. Het zal een jaartje duren voordat Ziggo al haar centjes heeft, en weet ik van tenminste 30 abonnees dat ze uit steunbetuiging hebben bedankt. Geen groot verlies voor de provider, maar het doet me plezier dat hun gepest hen tot hiertoe het meest heeft gekost...

Zodra we echt aan het werk gingen – de cursus achter de rug – bleek hoe gammel Ziggo’s helpdesk in praktijk functioneert. Het motto van de provider lijkt vooral gefocust op het en masse werven van nieuwe klandizie zonder er zich om te bekommeren of bestaande klanten tevreden zijn; een beetje zoals hun wervingsbeleid voor personeel: met modder gooien en hopen dat het blijft plakken... Dit beleid komt voort uit arrogantie en wordt ingegeven door de gedachte dat ze nagenoeg de enige kabelaanbieder te lande zijn, terwijl het een drogreden is te denken dat hun dienstverlening alleen al daarom beter en sneller is.
Niets is minder waar; ook een coax kabel kent zijn beperkingen en wordt trouwens op het ogenblik snel voorbij gestreeft door het aanbod van glasvezel dat een hogere geleiding heeft dan coax.
In Spanje, althans in Andalusië, kent men geen andere bekabeling dan het in opdracht van Franco door British Telecom aangelegde koperen netwerk dat nog uit de 50er jaren dateert en toch surfen de Spanjaarden niet trager op hun internet. Dat komt vooral door de veel geringere dichtheid in vergelijking met Nederland of België, maar ook door het veel betere en snellere server park. Kabel is één ding, maar als de randvoorwaarden niet deugen...
Coax, RJ45 (koper), draadloos via sateliet; alles heeft haar beperkingen, en zonder meer stellen dat in principe iedereen 120 Mbit (Ziggo taal) kan ontvangen is lulkoek. Ook coax heeft een limiet v.w.b. de doorlaatbaarheid, en zodra er te veel surfers op hetzelfde moment van hetzelfde kabeltje gebruik maken gaat het debiet omlaag. Zo is dat! Met als gevolg dat er dagelijks hordes inbellen om te klagen dat de door hun betaalde snelheid niet wordt gehaald. Je hebt natuurlijk geluk als je de enige in je straat bent die van het Ziggo aanbod en daarom van hun kabel gebruik maakt, maar voor hoeveel geldt dit...? Daarbij komt dat Ziggo alleen het resultaat van hun eigen meter als bewijs ziet (te vinden op hun website), ook al geeft het resultaat van een andere – onafhankelijke – snelheidstest aan dat je down~ of upload snelheid lager ligt dan waarvoor je betaald. Niks mee te maken – Ziggo weet het beter!
De kwaliteit van de kabel is echter niet het enige. Ik heb helaas nog maar de beschikking over een oude pc uit 2002 die ik zoveel als mogelijk heb gepimpt met meer geheugen en een hogere kloksnelheid dan de machine theoretisch aankan, maar daarnaast – en dit is belangrijker – draai ik een eigen server die ervoor zorgt dat ik tenminste de door KPN geleverde 20MB ten alle tijden haal (en vaak meer op gunstige momenten), waarmee ik bedoel dat veel afhangt van de aangesloten randapparatuur; niet alleen bij u thuis, maar evenzogoed de kwaliteit waarmee de provider serveert. Wat Ziggo betreft heb ik daarbij mijn bedenkingen, al zijn ze de grootste en hebben daardoor natuurlijk ook de hoogste druk op hun netwerk. Eerlijkheidshalve moet ik toegegeven dat ik hun serverpark niet ken, maar het hoge percentage uitval en het feit dat honderden eerste lijns helpdeskmedewerkers vaak niet in staat zijn de ellenlange wachtrijen te decimeren geeft toch te denken. Ziggo is een commercieel bedrijf waarvoor baten nu eenmaal belangrijker zijn dan lasten; m.a.w. winst is waarom het draait, en als dat desnoods moet met lagere investeringen dan moet dat maar. Dat kan ik zelfs nog begrijpen en billijken, maar wat als dat ten koste gaat van de belofte, als de klant om de haverklap niet geleverd krijgt waarvoor hij of zij betaald? Want Ziggo is echt niet de goedkoopste, verre van... Het geeft te denken, en mijn ervaring op hun helpdesk onderstreept dit.
Alle medewerkers moesten tenminste een kwartier vroeger en onbezoldigd aantreden omdat je anders niet op tijd opgestart bent wanneer je dienst begint, zo traag is het materiaal waarmee de helpers moeten werken. Dat is 1 uur en een kwartier per week, 5 uur per maand en ruwweg 60 uur per jaar: anderhalve week extra die niet worden betaald terwijl je al niet meer verdient dan het minimum uurtarief. Binnen een dergelijke organisatie zou het gereedschap waarmee wordt gewerkt in tijd van een vingerknip beschikbaar moeten zijn, maar het was vaak zelfs zo dat het kwartier te kort was, dat software überhaupt niet of veel te laat opstartte en naarmate de dag vorderde werd het systeem steeds trager, en dat is in de meeste gevallen te danken aan een wankel opererend server park...

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten