donderdag 20 juli 2017

Merlijn - zwart

Merlijn leek wel ongeduldig om te horen hoe het mij was vergaan.
“Ze hebben er aardig wat gekaapt”, vertelde ik. “Zo blijven er niet veel over voor de buurman.”
Merlijn lachte. “De volgende keer is de buurman aan zet en haalt ongeveer hetzelfde aantal terug. Aan het eind van de balans blijven de kolonies ongeveer even groot. Het maakt hooguit verschil op de genenpoel. Misschien is de uitwisseling nodig om de kolonies in stand te houden.”
“Er is een hogere orde die hen bestuurd, nietwaar?” vroeg ik voorzichtig.
“Het lijkt erop”, zuchtte Merlijn. “Ik kom er niet achter. Maar vertel wat je hebt opgemerkt!”
Ik noemde de zwarte vlekjes en de tovenaar knikte. “Wat denk je?”
“Dat hoopte ik van jou te horen.”
“Ik heb er geen vat op”, gaf Merlijn toe. “Ik kan er geen contact mee maken, snap niet wat er gebeurt waarom ik tot de conclusie ben gekomen dat het in elk geval niet biologisch is of het zou de eerste biologische entiteit moeten zijn waarmee ik niet kan communiceren, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.”
“Wat is het dan wel?”
Hij schokschouderde. “Iets artificieels…” Hij lette op mijn reactie.
“Iets artificieels dat denkende biologische wezens bestuurt…, je bedoelt…, a.i.”, stamelde ik.
“Ik weet het niet”, bekende Merlijn, “maar ik heb geen andere verklaring. Ook de beruchte cyclus, de overgang van kind naar volwassene, wordt gestuurd door een donkere vlek die dan gedurende een langere periode zichtbaar blijft tijdens welke de verandering zich voltrekt. Ik ben er getuige van geweest, min of meer toevallig, want ze laten geen buitenstaanders toe tijdens de overgang. Artificiële Intelligentie zou de verklaring kunnen zijn.”
“Maar wie of wat? Iemand moet het gemaakt hebben!”
“Dat klopt. Wat artificieel is ontstaat niet uit zichzelf. Er zijn ingenieurs en technici nodig geweest om het te construeren. Wie verantwoordelijk zijn zullen we waarschijnlijk nooit weten maar een verklaring kan zijn dat de voorouders van de huidige slaven het hebben ontwikkeld en dat die ontwikkeling hen vervolgens boven het hoofd groeide; dat de geknutselde intelligentie uiteindelijk intelligenter bleek dan zijzelf en het roer overnam…”
Ik gruwde. “Met de huidige samenleving als resultaat.” 
Merlijn knikte. “Het is een hypothese. Bewijzen kan ik het niet, maar het zou kunnen.”
“Frankenstein!” Ik kreeg er een nare smaak van in de mond. “Is dit ons voorland?”
“Het is ieders voorland voor wie niet uitkijkt. Techniek laat zich niet temmen of terugdringen. Dat is gedurende de geschiedenis al vaak bewezen; talloze ongelukken met doden tot gevolg, dus is het logisch dat als je de techniek in de richting van intelligentie manipuleert, je het leert zelfstandig te leren en te handelen het uiteindelijk snellere en efficiëntere denkprocessen ontwikkelt dan diegenen die het hebben bedacht, en zeker als zijn creativiteit louter gericht is op efficiëntie is het denkbaar dat het zijn makers als inefficiënt gaat beschouwen waarna het hen logischerwijs passeert en aan de kant schuift om in een volgend stadium de soort zelf te elimineren of zodanig moduleert dat ze voor eigen doeleinden kan worden aangewend. De mens heeft nooit anders gedaan. Het is onderdeel van zijn evolutie dat het dieren heeft gedomesticeerd, de natuur naar zijn hand heeft gezet, daarom is het evolutionair gezien heel goed mogelijk dat een gecreëerde entiteit die weg verderzet, de biologie overstijgt om zijn eigen evolutionaire pad te bewandelen.”
“De maker doet er niet meer toe!”

“De maker doet er nooit toe, of geloof jij dat iemand als van Gogh om zijn persoon wordt herdacht? De naam is het merk dat aan zijn werk kleeft dat voor hoge bedragen kan worden verhandeld. Van Gogh is niet belangrijk, zijn schilderijen wel. Wat hier is gebeurd is iets soortgelijks want als mijn veronderstelling klopt waren de eerste slachtoffers de generatie van de bedenkers zelf.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten